Concorde’un emekliliğinden sonra sessizliğe gömülen süpersonik yolcu uçuşları, hem devlet kurumları hem de özel sektörün girişimleriyle yeniden canlanıyor. NASA ve Boom Supersonic, Dawn Aerospace gibi şirketler, uzun mesafeli uçuşları azaltacak yeni nesil yüksek hızlı uçak geliştirmek istiyor.
Süpersonik uçuş dönemi başlıyor
Süpersonik yolculuğun önündeki en büyük engelleri başında uçağın ses hızını aşmasıyla oluşan sonik patlama yer alıyor. Bu, Concorde’un operasyonel kısıtlamalarının ana nedenlerinden biriydi. NASA’nın X-59 uçağıyla yürüttüğü Quesst misyonu, ses patlamasını azaltarak bu sorunu hafifletmeyi amaçlıyor.
2025’te planlanan test uçuşları, yolcuların tepkisini ölçecek. Bu kapsamda özel şirketler de sınırları zorluyor. Boom Supersonic’in XB-1 prototipi, ses altı hızda testlerini tamamladı ve süpersonik yolculuğa hazırlanıyor.
Mach 1.7 hızını hedefleyen Overture yolcu uçağının, 10 yıl içerisinde hizmete girmesi planlanıyor. Dawn Aerospace’in Aurora uçağı Mach 1’i aştı. Mach 3.5 ve uzaya yakın operasyonları hedefleyerek daha da yüksek hızlara ulaşmayı amaçlıyor.
Tabii süpersonik yolculuklar, gürültünün ötesinde zorluklarla karşı karşıya. Yakıt tüketimi ve çevresel etki, sürdürülebilirlik için çabalayan bir sektörde önemli hususlar arasında.
Süpersonik uçuş için Türkiye’de de bazı çalışmalar var. HÜRJET, ilk süpersonik uçuş deneyimini geçtiğimiz aylarda tamamlamış ve yaklaşık 45 dakika uçmuştu. Uçuş esnasında kendisine bir F-16 savaş jeti eşlik eden HÜRJET uçuş esnasında ses hızını aştı ve süpersonik uçuşa geçiş yaptı.